Revize ceny
Nastává poté, kdy má firma již nějakou dobu své ceny nastaveny a potřebuje je upravit. Kontrola ceny by měla probíhat…
Číst více
Nejčastější chybou mnohých firem je v cenotvorbě to, že nehledají inovativní přístupy, ale setrvávají v módu, kdy sami sobě tvrdí, že takto jsme to dělali vždy. Případně takto se to v našem oboru dělá už 120 let.
Příklad: Většina advokátních kanceláří fakturuje své služby hodinovou sazbou, přestože v dnešní době existují a jsou ozkoušeny modely value pricingu.
Většina chyb spočívá v tom, že firmy spoléhají na určování ceny pomocí nákladové cenotvorby (cost plus pricingu) nebo stanovují ceny hodinovou sazbou.
Další chyby jsou:
● cena neodráží skutečné náklady
● cena neodráží hodnotu, kterou klient či zákazník u produktu vnímá
● marketing není schopen dostatečně komunikovat hodnotu, kterou produkt má
● cena neodráží firemní strategii a komunikuje jiné hodnoty než firma samotná
Nastává poté, kdy má firma již nějakou dobu své ceny nastaveny a potřebuje je upravit. Kontrola ceny by měla probíhat…
Číst víceCena, se kterou vstupujeme na trh. Zaváděcí cena je často nižší než cena, za kterou se zboží či služby budou…
Číst vícePokud zákazníci vidí při koupi podobný výrobek ve třech cenových kategoriích, budou automaticky předpokládat, že výrobek s nejnižší cenou bude…
Číst víceCenová válka nastává, když jedna firma sníží ceny svých produktů či služeb a další firmy se s ní snaží udržet…
Číst víceSchopnost odlišit se od konkurence. Z pohledu cenotvorby velmi důležitý aspekt, který pomáhá prosadit vyšší ceny i ve velmi konkurenčním…
Číst víceZiskový klient je takový klient, který generuje firmě zisk. To znamená, že koupil zboží a služby s dostatečnou marží. A…
Číst víceHodinová sazba (hodinovka) je sazba, která se účtuje za hodinu odvedené práce. U začínajícího živnostníka má tu výhodu, že dostane…
Číst víceNáklady jsou peněžní částky, které firma vynaložila, aby dokázala vyrobit/vytvořit a dodat zákazníkovi produkty či služby. Náklady jsou například -…
Číst víceSlužba jako produkt je označení pro službu, která se prodává jako předem určený balíček s konkrétním výsledkem. Mnoho služeb se…
Číst víceJe nejnižší cena, za kterou může firma prodávat. Částečně odpovídá cenovému dnu. Minimální cena je taková cena, která ideálně zahrnuje…
Číst víceNákladová cenotvorba tvoří cenu pečlivým propočítáním nákladů a přičtením marže. Velkou nevýhodou této cenotvorby je to, že se soustředí pouze…
Číst víceZdražení se někdy používá jako nástroj pro tzv. ztišení prodeje. Pro ztišení prodeje se musí jednat o zdražení, které je…
Číst víceCena produktu či služby má zásadní vliv na to, v jaké míře tento produkt či služba přispívá k ziskovosti firmy.…
Číst víceKonkurenceschopná cena je cena, která je schopná uspět v konkurenčním prostředí. Nejedná se pouze o cenu nižší, prosadit se může…
Číst vícePro dlouhodobý úspěch firmy je nutné cenu pravidelně upravovat tak, aby byla dlouhodobě konkurenceschopná v měnících se tržních podmínkách. Procesu,…
Číst víceMarketingový pohled na cenotvorbu nezahrnuje tolik výpočetní postupy a cenové kalkulace, ale využívá poznatků psychologie a behaviorální ekonomie pro určení…
Číst víceOdpovídající cena je taková, kdy kvalita odpovídá ceně. Při extrémním nedostatku může cena za určité produkty vzrůst tak, že je…
Číst vícePředražené služby či produkty, jejichž kvalita neodpovídá ceně. Takto například Šmejdi prodávali zboží důchodcům nebo prodávají služby Klamatéři a tváří…
Číst více