Posun cenového stropu

Posun cenového stropu (nebo také maximální ceny) znamená změnit očekávání lidí ohledně ceny. Pokud prodáte něco dráž, zvednete tím cenový strop.

Posouvat cenový strop se vám hodí v okamžiku, kdy vaši klienti nenakupují za odpovídající ceny. Například pokud cena nepokrývá náklady, chcete zvýšit ziskovost, máte kvalitnější produkty nebo služby než konkurence. 

Jak posunout cenový strop? Jedna cesta vede skrz změnu kontextu a referenčních cen. Třeba taková slaná voda nikoho nezajímá. Normálně byste ji asi nekoupili. Teď ovšem změníme kontext. Řekněme, že po piercingu hledáte jemnou dezinfekci na rány. V tomto případě můžete koupit slanou vodu na čištění ran po piercingu o 100 ml za 200 kč.

Cenový strop lze posunout u klienta směrem nahoru, pouze pokud dokážeme systematicky a lépe komunikovat hodnotu, kterou klientovi přinášíme. Tu vysvětlíme pomocí výsledků a benefitů, které klient po zakoupení obdrží, a ukážeme, jak je náš produkt či služba výrazně lepší než u konkurence.

Při prodeji komodity je cenový strop systematicky tažen dolů a to konkurencí, která se na trh dostává za pomocí penetrační strategie s nejnižší cenou. 

Vyhnout se problému lze jedině inovací, nabízením něčeho lepšího. 

Jako příklad si můžeme uvést obyčejné rohlíky:  

  • běžný rohlík: 4,50 Kč
  • pivní rohlík: 7,50 – 11,50 Kč
  • bezlepkový pivní rohlík: 28 kč – 35 Kč

Bezlepkový i pivní rohlík jsou inovace oproti běžnému rohlíku, a proto zákazníci vyšší cenu bez problémů akceptují.

Zpět na slovník pojmů

Související pojmy

Revize ceny

Nastává poté, kdy má firma již nějakou dobu své ceny nastaveny a potřebuje je upravit. Kontrola ceny by měla probíhat…

Číst více

Zaváděcí cena

Cena, se kterou vstupujeme na trh. Zaváděcí cena je často nižší než cena, za kterou se zboží či služby budou…

Číst více

Cena komunikuje kvalitu

Pokud zákazníci vidí při koupi podobný výrobek ve třech cenových kategoriích, budou automaticky předpokládat, že výrobek s nejnižší cenou bude…

Číst více

Cenová válka

Cenová válka nastává,  když jedna firma sníží ceny svých produktů či služeb a další firmy se s ní snaží udržet…

Číst více

Diferenciace

Schopnost odlišit se od konkurence. Z pohledu cenotvorby velmi důležitý aspekt, který pomáhá prosadit vyšší ceny i ve velmi konkurenčním…

Číst více

Ziskový klient

Ziskový klient je takový klient, který generuje firmě zisk. To znamená, že koupil zboží a služby s dostatečnou marží. A…

Číst více

Hodinová sazba

Hodinová sazba (hodinovka) je sazba, která se účtuje za hodinu odvedené práce.  U začínajícího živnostníka má tu výhodu, že dostane…

Číst více

Náklady

Náklady jsou peněžní částky, které firma vynaložila, aby dokázala vyrobit/vytvořit a dodat zákazníkovi produkty či služby. Náklady jsou například -…

Číst více

Služba jako produkt

Služba jako produkt je označení pro službu, která se prodává jako předem určený balíček s konkrétním výsledkem. Mnoho služeb se…

Číst více

Minimální cena

Je nejnižší cena, za kterou může firma prodávat. Částečně odpovídá cenovému dnu. Minimální cena je taková cena, která ideálně zahrnuje…

Číst více

Nákladová cenotvorba

Nákladová cenotvorba tvoří cenu pečlivým propočítáním nákladů a přičtením marže. Velkou nevýhodou této cenotvorby je to, že se soustředí pouze…

Číst více

Vliv ceny na zisk

Cena produktu či služby má zásadní vliv na to, v jaké míře tento produkt či služba přispívá k ziskovosti firmy.…

Číst více

Konkurenceschopná cena

Konkurenceschopná cena je cena, která je schopná uspět v konkurenčním prostředí. Nejedná se pouze o cenu nižší, prosadit se může…

Číst více

Marketingový pohled na cenotvorbu

Marketingový pohled na cenotvorbu nezahrnuje tolik výpočetní postupy a cenové kalkulace, ale využívá poznatků psychologie a behaviorální ekonomie pro určení…

Číst více

Odpovídající cena

Odpovídající cena je taková, kdy kvalita odpovídá ceně.  Při extrémním nedostatku může cena za určité produkty vzrůst tak, že je…

Číst více

Neférová cena

Předražené služby či produkty, jejichž kvalita neodpovídá ceně.  Takto například Šmejdi prodávali zboží důchodcům nebo prodávají služby Klamatéři a tváří…

Číst více