Špatná cena

Špatná cena je taková, která firmě nedovolí vytvářet zisk, nepokryje náklady nebo jen neumožní dobře platit zaměstnance (příliš nízká cena). Stejně tak je problém příliš vysoká cena, která překročí cenový strop u většiny zákazníků a ti přestanou kupovat. 

Špatně nastavená cena většinou znamená ztracenou příležitost ať už ve zbytečně malém zisku, snížených prodejích nebo frustrovaných zákaznících. Velmi špatně stanovená cena může rovněž vést k finanční ztrátě.  

Příklady špatné ceny: 

  1. Nákladová složka: nepokryje náklady a nevytváří zisk.
  2. Strategická úroveň: jde proti strategii firmy – například chce firma prodávat prémiové produkty, ale cena za některé služby či produkty je nastavena tak, že je příliš nízká. 
  3. Poptávka: neodpovídá poptávce – například je poptávka po nějakém produktu natolik velká, že vzniká sekundární trh, kde se zboží prodává za násobně vyšší ceny, než za jaké je prodává firma.
  4. Cenový strop: překročí cenový strop a nenajde se dostatek klientů, kteří jsou ochotni za tuto cenu nakupovat

Zpět na slovník pojmů

Související pojmy

Revize ceny

Nastává poté, kdy má firma již nějakou dobu své ceny nastaveny a potřebuje je upravit. Kontrola ceny by měla probíhat…

Číst více

Zaváděcí cena

Cena, se kterou vstupujeme na trh. Zaváděcí cena je často nižší než cena, za kterou se zboží či služby budou…

Číst více

Cena komunikuje kvalitu

Pokud zákazníci vidí při koupi podobný výrobek ve třech cenových kategoriích, budou automaticky předpokládat, že výrobek s nejnižší cenou bude…

Číst více

Cenová válka

Cenová válka nastává,  když jedna firma sníží ceny svých produktů či služeb a další firmy se s ní snaží udržet…

Číst více

Diferenciace

Schopnost odlišit se od konkurence. Z pohledu cenotvorby velmi důležitý aspekt, který pomáhá prosadit vyšší ceny i ve velmi konkurenčním…

Číst více

Ziskový klient

Ziskový klient je takový klient, který generuje firmě zisk. To znamená, že koupil zboží a služby s dostatečnou marží. A…

Číst více

Hodinová sazba

Hodinová sazba (hodinovka) je sazba, která se účtuje za hodinu odvedené práce.  U začínajícího živnostníka má tu výhodu, že dostane…

Číst více

Náklady

Náklady jsou peněžní částky, které firma vynaložila, aby dokázala vyrobit/vytvořit a dodat zákazníkovi produkty či služby. Náklady jsou například -…

Číst více

Služba jako produkt

Služba jako produkt je označení pro službu, která se prodává jako předem určený balíček s konkrétním výsledkem. Mnoho služeb se…

Číst více

Minimální cena

Je nejnižší cena, za kterou může firma prodávat. Částečně odpovídá cenovému dnu. Minimální cena je taková cena, která ideálně zahrnuje…

Číst více

Nákladová cenotvorba

Nákladová cenotvorba tvoří cenu pečlivým propočítáním nákladů a přičtením marže. Velkou nevýhodou této cenotvorby je to, že se soustředí pouze…

Číst více

Vliv ceny na zisk

Cena produktu či služby má zásadní vliv na to, v jaké míře tento produkt či služba přispívá k ziskovosti firmy.…

Číst více

Konkurenceschopná cena

Konkurenceschopná cena je cena, která je schopná uspět v konkurenčním prostředí. Nejedná se pouze o cenu nižší, prosadit se může…

Číst více

Marketingový pohled na cenotvorbu

Marketingový pohled na cenotvorbu nezahrnuje tolik výpočetní postupy a cenové kalkulace, ale využívá poznatků psychologie a behaviorální ekonomie pro určení…

Číst více

Odpovídající cena

Odpovídající cena je taková, kdy kvalita odpovídá ceně.  Při extrémním nedostatku může cena za určité produkty vzrůst tak, že je…

Číst více

Neférová cena

Předražené služby či produkty, jejichž kvalita neodpovídá ceně.  Takto například Šmejdi prodávali zboží důchodcům nebo prodávají služby Klamatéři a tváří…

Číst více